„Ruce slouží lidem k vyjádření jejich myšlenek. A od chvíle, kdy se člověk objevil na této planetě, můžeme sledovat jeho činnost podle stop, které zanechávají jeho ruce.“
Už z tohoto citátu Marie Montessori můžeme vypozorovat, že fyzická aktivita a zapojování rukou hrají v Montessori pedagogice důležitou roli. Jedním ze základních pilířů tohoto vzdělávání je radost z objevování a poznávání – a děti objevují uchopením a poznávají pohybem.
Manipulace s předměty a pohyb jsou tak v Montessori pedagogice přirozeně zakořeněny, čemuž se uzpůsobují i hračky a pomůcky. Montessori hračky totiž nejsou dřevěné, aby byly stylové, ale aby byly funkční. Jedině tak umožní dětem vyvíjet se pro svět, ve kterém se denně pohybujeme.
Jednou z nejužitečnějších pomůcek vycházejících z těchto principů je učící věž. Ta dětem neposkytuje pouze zábavu – podporuje jejich fyzický, kognitivní, motorický i sociální rozvoj. Učících věží a jejich druhů je ale spousta, takže může být těžké se v nich opravdu vyznat – liší se totiž funkcemi, typem, kvalitou materiálu nebo cenou. V dnešním článku všechny odlišnosti vysvětlíme a řekneme vám, na co dát při výběru pozor.
Učící věže se dělí podle druhu své konstrukce obvykle na tři typy – pevná, skládací a rostoucí.
Nejlepším materiálem je jednoznačně dřevo. To je totiž nejen kvalitní, funkční a odolné, ale také estetické a skvěle zapadne do jakéhokoliv interiéru. Záleží však i na tom, jak je jeho povrch upraven – dřevo ošetřené olejem bude zcela jiné než to ošetřené voskem či lakem.
V ByVici to necháváme na vás. Sami si zvolíte, čím chcete věž ošetřit – můžete se tak rozhodnout pro úpravu sami sobě na míru, tak aby vám ta dlouhá léta vše hezky designově ladilo. Zároveň nabízíme také věže, jejichž součástky jsou ve stylových pastelových barvách.
Tip: Na ošetření doporučujeme produkty Osmo. Pokud netoužíte po mokrém efektu, nejlepším řešením je pro vás konkrétně olej Osmo 3041.
Věž by měla unést dítě a nejlépe nabídnout vysokou rezervu. Ale to není všechno – aby se předešlo potenciálním úrazům, musí se dbát hlavně na tvar a stabilitu. Je třeba dát pozor také na to, jestli je věž dostatečně upravená, nemá příliš ostré rohy a jestli obsahuje nějaké pomocné bezpečností prvky.
V ByVici si na bezpečnosti naprosto zakládáme. Proto naše věže obsahují zafrézované schůdky, které zaručují nosnost až 75 kg. Pevnost pak není zajištěna jen speciálním tvarem celé pomůcky – naše věže jsou výjimečné díky postranním nožičkám, které se postarají o ještě lepší stabilitu. A bezpečnostní zábrana a vhodně umístěné úchyty znamenají bezpečí v jakékoliv situaci.
Kromě toho se naše věže vyznačují dvěma schůdky, které usnadní vstup a výstup a nabídnou dítěti co největší komfort.
Věž by měla být dostatečně vysoká, aby vašemu dítěti dopřála co největší možnost poznávat svět kolem, ale zároveň nesmí představovat nebezpečí pro příliš malého objevitele.
Velkou výhodu v tomhle nabízí právě rostoucí věže, díky kterým lze výšku libovolně nastavovat. A naše rostoucí věže řady COMFORT či rovnou PREMIUM lze upravit na 23, 34 nebo 45 cm – optimální podmínky pro každé dítě jsou tak samozřejmostí, ať už zvolíte jakoukoliv variantu.
Tip: Naši učící věž PREMIUM najdete jak ve variantě skládací, tak rostoucí. Je vyrobena z těch nejkvalitnějších voděodolných materiálů, omyvatelná a perfektně hladká – a nemusí se nijak ošetřovat. Rovnou dělá radost.
Bezpečné, stabilní a pohodlné učící věže vyrobené z přírodního materiálu jsou samozřejmě o něco dražší než lacinější a méně kvalitní varianty. Jejich výhody ale jasně převažují – když se zaměříme jen na odolnost, můžeme dojít k tomu, že nás kvalitní učící věž vyjde ve výsledku levněji, protože vydrží déle jako nová. Navíc jde o předmět, který bude ve vašem interiéru dlouhá léta, takže je třeba zvážit i estetickou stránku.
Snažíme se, aby byly ByVici věže dostupné úplně pro každého. Zároveň ovšem neusínáme na vavřínech a neustále naše produkty posouváme dál, vylepšujeme je a usilujeme o to, aby dítěti nabídly tu nejlepší podporu při přirozeném rozvoji a osvojování. Můžete si tak vybrat z několika verzí a barevných provedení přesně to, co vyhovuje vašim potřebám.
Učící věž není jen hračka, je to prostředek k přirozenému rozvoji dítěte. Při jejím výběru je tak třeba pečlivě zvážit několik klíčových faktorů – kvalitní učící věže totiž nabízejí ideální kombinaci estetiky, trvanlivosti a bezpečnosti.
]]>
Některá batolata jsou bázlivější, jiná jsou sice nebojácná, ale zase méně pohyblivá. Vy sami znáte své děti nejlépe, a dokážete tak i vybrat vhodný model houpačky s ohledem na jejich schopnosti a bezpečnost. Obecně doporučujeme Montessori houpačku už od 1 roku. Je ale hodně možností, jak se dá houpačka využít i v dřívějším věku (například k hojdání miminka na polštáři nebo jako most k podlézání).
Montessori houpačku snadno doplníte lezeckou stěnou, žebříkem, nebo dokonce trojúhelníkem. To aby se vaše ratolest mohla vydovádět i doma, když venku zrovna nebude pěkné počasí. Nezapomeňte ale na kompatibilitu. Proto doporučujeme kombinovat Montessori houpačky od ByVici výhradně s jejich prvky z nabídky. Je to bezpečné, a navíc vytvoříte nespočet různých hřišť i v tom nejmenším pokojíčku.
ByVici houpačky mají celou řadu bezpečnostních prvků, abyste mohli děti nechat objevovat jejich pohybové schopnosti, aniž byste museli vypustit strachy duši. . Proto jsou prkna houpačky zafrézovaná, na obou stranách jsou tyče, kterých se může váš malý poklad kdykoli chytit, a nechybí ani speciální bezpečností zarážka, která brání převrhnutí.
Malý byt, velké zázraky. I to se dá zařídit. V obýváku se objeví Montessori houpačka, v kuchyni trojúhelník se skluzavkou a v chodbě je připravený pultík. Jenže váš domov není nafukovací, najděte proto kompromis, který mu padne jako ušitý. Abyste to měli snazší, v ByVici si můžete vybrat Montessori houpačky jak o délce 100 cm, tak 85 cm.
Už máte houpačku vybranou? Skvělé. Inspirujte se, jak ji můžou vaše děti využít.
Stabilní houpačka z přírodního materiálu se dá skvěle využít už pro sedmiměsíční miminka jako motivace pro lezení a podlézání. Větší děti to zabaví stejně tak, procvičí si totiž zábavné plazení na zemi.
Přidáním polštáře ušitého na míru našim Montessori houpačkám vytvoříte příjemné místo k odpočinku pro miminko i školkáčka.
Ti nejmenší si užívají kolébání, ti větší už mají rádi pořádnou jízdu. Montessori houpačka tak nejen ukolébá ke spánku, ale taky se na ní děti pořádně vydovádí.
Když doplníte houpačku o skluzavku a trojúhelník, vytvoříte dětem soukromé domácí hřiště. Budou podlézat, přelézat i prolézat, klouzat se a šplhat. Prostě splněný dětský sen přímo v pokojíčku.
Které dítko by nemělo rádo hru na schovávanou? Dejte jim možnost schovat se na neobvyklé místo: pod houpačku. Když ji přikryjete dekou, vznikne pod ní parádní skrýš. Ale pšt! Dělejte, že nevíte, kde se váš malý poklad schoval.
Každý obchod má svůj pult s kasou a zbožím a děti si moc rády hrají, že nakupují nebo prodávají. Pípají falešné platební karty, do košíčku dávají nejrůznější hračky a hrají si na dospělé. Když houpačku postavíte na bok, takový pultík ke hře dětem vytvoříte.
A v neposlední řadě můžete houpačku otočit vzhůru nohama a nechat jen tak. Může tak sloužit jako stoleček, židlička i základ pro klouzačku.
Designová Montessori houpačka potěší každé dítko. Nechte ho vybrat barvu i další prvky, se kterými si bude moci hrát. Díky širokému využití se nemusíte bát, že by děti houpačka přestala bavit. Když navíc budete další prvky postupně přidávat nebo obměňovat, vaše ratolest se nadchne znovu a znovu, jako by to bylo poprvé.
]]>Bezpečnost, spolupráce, ohleduplnost, ticho, klid, láska a dítě v samém centru učebního procesu. To jsou hlavní hesla Montessori metody.
Montessori je ale víc než výchovně-vzdělávací program. Je to revoluce ve způsobu, jakým vzdělávání chápeme. Zakladatelka Montessori pedagogiky, italská vědkyně a pedagožka Marie Montessori (1870–1952), přišla s principy, ze kterých i po více než 100 letech těží celý svět. Principy, které uznávají a vyzdvihují nekonečný potenciál každého dítěte. Principy, díky kterým mohou děti rozvíjet své poznatky a dovednosti samy, pro své vlastní uspokojení, a to bez zbytečného stresu. V dnešním článku se na některé z nich zaměříme.
Dítě jako jedinečný tvor
Respektování dítěte jako samostatného a unikátního jedince má v Montessori pedagogice pevné místo – podle její filozofie má každý člověk už po narození neomezený potenciál pro vlastní rozvoj a učení. A co víc – podle Montessori jsou všechny děti od přírody Každé dítě má své vlastní zájmy, schopnosti a potřeby. Učitelé v Montessori přístupu pak dítěti poskytnou podporu a především nebudou bránit jeho potřebám a potenciálu.
Sebevolba a samostatnost
„Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ Hlavní motto Montessori vzdělávání vystihuje myšlenku, že podpora nezávislosti je pro rozvoj člověka klíčová. Děti nemusí čekat na pokyny – vybírají si aktivity, materiály, ale i učební místo podle toho, co je zrovna zajímá. Pracují s nimi podle vlastního úsudku a tempa. A tím se nejen učí vyjádřit svou osobnost, obhájit vlastní názor a hledat mezi různými koncepty souvislosti – hlavně se u nich rozvíjí motivace k rozvoji a učení, která s nimi zůstane po celý život. Protože když člověk zvládne bez pomoci to, co zvládá okolí, buduje si zdravé sebevědomí.
Příprava prostředí
Tím, kdo určuje, co se bude dít, je vždycky dítě. Prostředí Montessori, ať už třídy, nebo dětského pokoje, ale musí být vždy pečlivě připraveno tak, aby podporovalo nezávislé objevování a výzkum. Materiály, pomůcky a činnosti jsou důmyslně nachystány, takže každé dítě narazí na to, o co má v tu chvíli zájem a co odpovídá jeho potřebám. Důležitou součástí prostředí je pocit bezpečí a nesoutěživá, respektující atmosféra.
Montessori třídy někdy zahrnují i věkově smíšené skupiny. To je přínosné nejen proto, že se samovolně učí spolupracovat. Děti se od sebe vzájemně učí raději a snadněji než od dospělého. Navíc platí, že co člověk umí vysvětlit, tomu opravdu rozumí. Různorodost ve třídě vede k toleranci, respektu, trpělivosti a empatii k lidským bytostem.
Ticho, klid, mír
„Vychováváme-li děti v mírumilovném prostředí, v němž průvodci klid žijí a ctí, z dětí se stanou mírumilovní dospělí, kteří pak vytvoří mírumilovný svět.“
Tento citát Marie Montessori popisuje další z neochvějných pilířů její filozofie – napomínání, tresty, autoritářství ani napjatá atmosféra v Montessori vzdělávání nemají místo. Děti ke správnému rozvoji potřebují pohodu, klid a harmonii.
Smyslové učení – Ruka a intelekt
Myšlení a pohyb jsou ve vývoji dítěte svázány. Do hlavy se věci dostanou rukou nebo jinými smysly a hlava je to, co pohání ruce při tvorbě. Při rozvoji schopností a dovedností je důležitá fyzická manipulace a tvorba.
Montessori přístup tohle reflektuje. Veškeré materiály jsou navrženy tak, aby se děti učily pomocí konkrétního a smyslového zážitku. V ideálním případě se totiž ve vzdělávání postupuje od konkrétního k abstraktnímu. A právě hmatem, zrakem nebo sluchem dítě pochopí abstraktní koncepty přirozeně.
Montessori pomůcky nebo hračky umožňují dětem pochopit nové jevy a postupovat od jednoduššímu ke složitějšímu, a právě tahle postupnost staví pevné základy pro následující nezávislý rozvoj.
Naše hračky a pomůcky výše zmíněné skutečnosti odráží, tak se na ně běžte podívat.
]]>